צמד המילים רשיון עסק בדרך כלל מייצר עבור בעלי עסקים המחויבים ברישוי כאמור, קונוטציה שלילית. בירוקרטיה קשה, רגולציה מכבידה, אינספור דרישות שונות ועוגמת נפש לא מעטה, הם רק חלק מהביטויים אשר ניתן לחשוב עליהם בהקשר זה.
עוה"ד יריב פרידמן, שותף במשרדנו ומנהל המחלקה המסחרית ורישוי העסקים, המטפלת ומלווה את לקוחות המשרד בהליכי רישוי, עם כמה תובנות ביחס לתיקון 34 לחוק רישוי עסקים, אשר מטרתו להקל על הליכים מורכבים אלו.
ביום 01.01.2019 נכנס לתוקף תיקון 34 לחוק רישוי עסקים, התשכ"ח – 1968. תיקון זה הידוע גם בשם "רפורמה דיפרנציאלית" או "רישוי דיפרנציאלי" נחקק ברוב קולות במטרה להקל על העסקים השונים בהליך הוצאת רישיון העסק, הליך אשר הפך במרוצת השנים לסיוט מתמשך עבור בעלי עסקים המוצאים עצמם שוב ושוב מבזבזים זמן יקר מול הרשויות המקומיות בניסיון לקבל את הרישיון המיוחל לניהול העסק.
הרפורמה החדשה מהווה פריצת דרך חשובה ומשמעותית בחיי העסקים בארץ, מפחיתה את הרגולציה והבירוקרטיה עבור בעלי העסקים ואף מובילה לשינוי בעבודת הרשות ומחייבת אותה להתייחס אחרת להליך הסדרת הרישוי בקרב העסקים הנמצאים בתחום שיפוטה, כל זאת לצורך חיזוק הבסיס הכלכלי של העסקים ולרווחת התושבים. במילים אחרות- משמעויות הרפורמה מחייבות את הרשות המקומית ומחלקותיה לבצע שינוי משמעותי באופן פעולתן ובאופן חשיבתן שכן אם לא יעשו כן הדבר יפגע גם בתכליתה של הרפורמה, גם בעסקים וגם ברווחת התושבים.
אז במה בעצם בא לידי ביטוי השינוי בחוק?
ראשית, הוקמו מרכזי שירות עירוניים לבעלי עסקים בהם ניתן לקבל מידע מכל נותני האישורים הרלבנטיים במקום לרוץ ממשרד למשרד. כל מי שחווה על בשרו את הצורך לרוץ ממחלקה למחלקה במשרדי העירייה יודע כמה מרכזי השירות העירוניים חשובים לשיפור התהליך והפחתת כאב הראש.
שנית, העברת בעלות בין עסקים באופן אוטומטי רק על ידי שינוי שם מבלי להזדקק לכל התהליך מחדש.
שלישית, הוארך תוקפם של רישיונות העסק באופן משמעותי כך שהליך חידוש הרישיון נעשה בתדירות נמוכה יותר מ- בעבר. דוגמה טובה לכך הינה ביחס למסעדות ובתי קפה להם הוארך תוקף הרישיון מ 3 שנים ל 10 שנים בעקבות התיקון לחוק.
רביעית, מתן הקלות שונות בתהליך קבלת אישורי נגישות, הארכת תוקפם של היתרים זמניים, מסלולי רישוי דיפרנציאליים (כפי שיפורט בהמשך המאמר) והקלות בדיני תכנון ובניה כתנאי לקבלת רישיון. ההקלה בתנאים לקבלת רישיון ביחס לדיני התכנון והבניה קריטית שכן מרבית העיכובים בקבלת רישיון עסק נובעים מפערים בין המצב הקיים בשטח מבחינה הנדסית לבין דרישות הרשות כאשר במצב הקודם טרם התיקון האמור לחוק כל חריגת בניה קלה ולא משמעותיות היתה עשויה למנוע קבלת רישיון עסק.
מסלולי הרישוי החדשים הידועים גם בשם מסלולי "רישוי עסקים דיפרנציאלי" כאמור לעיל, נחלקים ל 4 קטגוריות בהתאם לסוג ה- עסק ולרמת מורכבותו או במילים אחרות 4 דרגות של מורכבות כדלקמן: רמת מורכבות – א. נמוכה, ב. בינונית, ג. בינונית מוגברת ד. גבוהה, כפי שיפורט להלן:
- עסק בעל רמת מורכבות נמוכה – אישור על בסיס תצהיר של בעל העסק. במקרה כזה יהיה על הרשות להגיב לבקשה לרישיון (על בסיס תצהיר) תוך 21 יום. בחלוף 21 הימים ובאין התנגדות ו/או מענה מצד הרשות יראו אותה כמי שאישרה את רישיון העסק הקבוע ותוקפו יהיה בהתאם לסוג העסק.
- עסק בעל רמת מורכבות בינונית נמצא בגדר הליך של היתר מזורז א' – הגשת בקשה לרישיון על בסיס תצהיר. הרשות המקומית מחויבת להגיב לבקשה תוך 28 יום. בהנחה ואין התנגדות מצד הרשות ניתן היתר זמני לתקופה של חצי שנה (180 ימים) במהלכה מבצעות הרשות המקומית ומחלקותיה את הבדיקות המקצועיות לעסק ובאין התנגדות ניתן לו רישיון עסק קבוע ותוקפו יהיה בהתאם לסוג העסק.
- עסק בעל רמת מורכבות בינונית גבוהה נמצא בגדר הליך של היתר מזורז ב' – הליך זה דומה מאוד להליך הוצאת היתר מזורז א' דהיינו: הגשת בקשה לרישיון על בסיס תצהיר. הרשות המקומית מחויבת להגיב לבקשה תוך 63 ימים. בהנחה ואין התנגדות מצד הרשות ניתן היתר זמני לתקופה של חצי שנה (180 ימים) במהלכה מבצעות הרשות המקומית ומחלקותיה את הבדיקות המקצועיות לעסק ובאין התנגדות ניתן לו רישיון עסק קבוע ותוקפו יהיה בהתאם לסוג העסק.
- עסק בעל רמת מורכבות גבוהה – הליך רישוי רגיל בהתאם למצב שהיה קיים טרם התיקון לחוק דהיינו – הגשת בקשה לרישיון עסק וקבלתו רק לאחר אישור כל הגורמים המקצועיים.
ראוי להדגיש, כי ישנם מס' סייגים למתן רישיון עסק בהליך המזורז והעובדה כי עסק מסוים נופל בגדרו של הליך זה או אחר איננה מבטיחה מתן רישיון באופן אוטומטי. הסייגים למתן רישיון נחלקים למספר נושאים וראוי לשים לב אליהם:
- עסק שפועל ללא רישיון בעת הגשת הבקשה.
- היתר מזורז שניתן לעסק ובוטל ב 3 השנים שקדמו להגשת הבקשה.
- מתנהל הליך פלילי או מנהלי כנגד העסק (למעט עבירה מנהלית, קנס ללא כתב אישום או עיצום כספי).
- מי שהורשע בעבירה על פי חוק זה ב – 3 השנים שקדמו להגשת הבקשה.
- בשנתיים שקדמו להגשת הבקשה התקיים לגבי העסק המבקש 3 פעמים לפחות, עבירה מנהלית/עבירת קנס/עיצום כספי בשל הפרת תנאי הרישיון או החוק.
לסיכום: הליכי הוצאת רישיון עסק הנם הליכים מורכבים ביותר, הדורשים בין היתר הבנה מעמיקה של שלל ההליכים הנוגעים לכך, נסיון ביצועי ויכולת ראייה רחבה. במשרד עוה"ד איתי ויסמן ושות' מחלקה המטפלת ומלווה לקוחות בהליכי הוצאת רישיון עסק והיתרים, החל משלב הכנת התשתית התכנונית ועד לקבלת הרשיון (זמני או קבוע).
לשאלות נוספות ניתן לפנות למשרדנו:
עו"ד יריב פרידמן
נייד – 5559718 – 050